Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
Veolia photo credits.jpg

06 apr 2020

Pilot guided navigation: informatie routes digitaal beschikbaar voor Veolia-chauffeurs Duitsland

Chauffeurs enthousiast over mobiel systeem voor huis-aan-huisinzameling van papier en karton

Kennis van ervaren chauffeurs over de meest efficiënte routes digitaal beschikbaar voor collega's. “Voor Veolia Duitsland is dit een van de belangrijkste voordelen van guided navigation." Dit zegt Malte Zinke, Project Manager Logistiek, die namens Veolia Umweltservice Süd GmbH een recent gestart pilot begeleidt met AMCS Guided Navigation in de Duitse regio Coburg. Op verzoek van de AMCS-website beantwoordt hij een aantal vragen, waaronder waarom Veolia Duitsland heeft besloten tot de pilot met AMCS Guided Navigation en wat hij verwacht dat de belangrijkste voordelen daarvan zijn.

  • Veolia Duitsland is een pilot met een navigatiesysteem gestart voor de huis-aan-huisinzameling van papier en karton
  • Kennis van ervaren chauffeurs over het rijden van routes is digitaal beschikbaar voor alle chauffeurs
  • Chauffeurs zijn enthousiast en wilden dat deze functionaliteit er eerder was
  • Veolia Duitsland verwacht de tijd voor de afvalinzameling met 10 tot 15% te verminderen
  • Veolia Duitsland kan de prestaties van de inzameling constant verbeteren
  • Ook is er de mogelijkheid om snel informatie te verstrekken aan de gemeentelijke bedrijven voor afvalverwerking, de öffentlich-rechtlicher Entsorgungsträger

Hoeveel inzamelvoertuigen zijn uitgerust met AMCS Guided Navigation?

Dit is een pilot in de regio Coburg voor de huis-aan-huisinzameling van papier en karton. Hiervoor is een aantal voertuigen en chauffeurs geselecteerd. Als de pilot succesvol is, breiden we het systeem voor guided navigation uit naar het totale wagenpark in de regio.

Hoe zamelde Veolia’s karton en papier in zonder navigatiesysteem?

De routes werden gepland waarna de inzamelingsdagen van de afzonderlijke gemeenten werden vastgelegd in een afvalkalender. Op basis daarvan werden de chauffeurs en laders aan de beschikbare voertuigen toegewezen. Vanwege hun ervaring kennen ze de routes door en door. Een van de nadelen van deze manier van afvalinzameling is het gebrek aan flexibiliteit en het feit dat chauffeurs maar een beperkt aantal routes kunnen rijden. Bij ziekte of vakantie moeten minder ervaren chauffeurs worden ingezet. Die krijgen dan de informatie mee die nodig is om hun werk te kunnen doen, zoals kaarten en routebeschrijvingen.

Waarom koos Veolia voor een navigatiesysteem?

Daarmee hopen we de routekennis en -ervaring van de doorgewinterde chauffeurs te digitaliseren zodat die toegankelijk wordt voor al het rijdende personeel, dus ook voor de onervaren chauffeurs. Op deze manier kunnen we onze klanten ervan verzekeren dat we hen de best mogelijke service bieden en dat de inzamelprestaties voortdurend worden verbeterd.

Hoe hebben de chauffeurs gereageerd op het navigatiesysteem?

Eigenlijk wensten de chauffeurs dat deze functionaliteit eerder beschikbaar was. Ook draagt het navigatiesysteem bij aan een veilige werkomgeving voor chauffeurs. De informatie is voor hen niet meer alleen beschikbaar als kaart en lijst met straten, maar wordt ook aangekondigd in een spraakbericht. Omdat chauffeurs hierdoor altijd  beide handen aan het stuur houden, wordt hierdoor naar mijn mening de veiligheid van de chauffeur enorm wordt vergroot.

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

We verwachten ongeveer 10 tot 15% tijdswinst als onervaren chauffeurs gebruik maken van het navigatiesysteem. Als er tijdens de uitvoering van de opdrachten fouten optreden, kunnen de chauffeurs nu terugvallen op de informatie die digitaal beschikbaar is. Voor alle andere routes zijn we in staat om hetzelfde niveau van klantenservice te behouden.

Hoe draagt dit bij aan de verbetering van de dienstverlening aan de burgers?

Met guided navigation is er minder risico op het maken van fouten, zoals niet geleegde containers, waardoor het aantal klachten van klanten afneemt. Behalve dat biedt het navigatiesysteem ook de mogelijkheid om vragen van klanten te beantwoorden, zoals waarom er op een bepaald adres een container niet is geleegd en op welke datum de container voor het laatst is geleegd. Ook kunnen we de gemeentelijke bedrijven voor afvalverwerking, de öffentlich-rechtlicher Entsorgungsträger, beter informeren. Vragen wanneer onze voertuigen in welke straten zijn geweest of op welke adressen ze moeten worden geleegd, kunnen we hierdoor snel beantwoorden. Het gebruik van een identificatiesysteem is niet nodig om een bezoekhistorie aan te tonen

Hoe draagt het navigatiesysteem bij aan de business drivers van Veolia?

Dit zijn er meerdere. Zo is er minder tijd nodig om de chauffeurs te trainen. De routekennis wordt gedeeld op een digitaal platform waardoor de kwaliteit van de dienstverlening wordt verbeterd, bijvoorbeeld omdat er geen enkele containers worden gemist. Door de vooraf geplande routes draagt het navigatiesysteem bovendien bij aan zowel de verkeersveiligheid als de veiligheid van de chauffeurs

De Veolia Groep is wereldwijd marktleider en ontwerpt en levert oplossingen voor water-, afval- en energiebeheer die bijdragen aan de duurzame ontwikkelingen. Door drie aanvullende bedrijfsactiviteiten helpt Veolia bij de ontwikkeling van de toegang tot hulpbronnen, het behoud van de beschikbare hulpbronnen en het aanvullen ervan. In Duitsland werken ongeveer 12.000 medewerkers voor Veolia en haar aangesloten bedrijven, verspreid over ongeveer 300 locaties. In samenwerking met de (semi-)overheid helpen zij meer dan 13 miljoen mensen. Ook levert de groep diensten voor particuliere en commerciële klanten en commerciële en industriële bedrijven.

Foto's: Veolia

bel mij terug