Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
Stedennetwerk G40 interview wethouder Alderman Wim Willem City of Apeldoorn AMCS Group.jpg

17 nov 2020

Wethouder Willems, Apeldoorn: “G40-rapport kennisdeler voor innovatieve smart city-concepten”

‘Smart cities in de G40’ met 400 voorbeelden essentieel voor bewustwording en opschalen projecten

Technologie

Met lokale bestuurders die afvalinzameling in hun portefeuille hebben kennis delen over nieuwe technologieën binnen hun vakgebied. Dat is volgens wethouder Wim Willems van de gemeente Apeldoorn de meerwaarde van het rapport ‘Smart cities in de G40’ waarbij hij als medevoorzitter van de G40 themagroep Smart Cities was betrokken.

Een camera op een inzamelvoertuig die foto’s van het onkruid deelt met de groenvoorziening om op basis daarvan het ongewenste groen aan te pakken. Het is een van de voorbeelden die wethouder Willems van de gemeente Apeldoorn noemt om technologie slim in te zetten.

Het interview met hem is doorspekt met aansprekende voorbeelden, zoals het op afroep inzamelen van afval en sensoren die in het buitengebied de vulgraad van een container registreren. Maar ook omgekeerd inzamelen of vijf bedrijven die in samenwerking met de gemeente in het centrum van Haarlem bedrijfsafval inzamelen.

Samen werken aan opschalen smart city-projecten

Vanuit zijn eigen gemeente noemt Willems als voorbeeld de ConTracker, een track en trace-systeem voor containers. “Dat project staat ook in het G40-rapport. Kennis en ervaring delen is belangrijk om de bewustwording te vergroten en te laten zien hoe innovatieve technologie smart cities-projecten kan aanjagen”, benadrukt hij.

Voor de wethouder was dat ook een reden om met zijn collega-bestuurders in gesprek te gaan. “Ik was op zoek naar de projecten bij de andere 39 gemeenten. Informatie uitwisselen versterkt het netwerk en legt daarmee de basis voor het opschalen van projecten. Waarom zou elke gemeente zelf opnieuw het wiel uitvinden als het ook anders kan?”

Er gebeurt al ongelofelijk veel, zegt hij. “Het rapport laat zien wat we al doen. De volgende stap is om samen te werken. Waarom zouden we alle afvalinzamelaars door het centrum laten rijden als door krachtenbundeling, zoals in Haarlem, dat aantal naar beneden kan? Met alle voordelen van dien, zoals minder overlast, daling van de CO2-uitstoot en efficiënter inzamelen omdat de vulgraad van containers omhoog gaat.”

Efficiënt inzamelen door innovatieve technologie

Het afvalvraagstuk speelt in elke gemeente, zegt Willems. Toch zijn wethouders niet altijd op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen. “En dat terwijl daarmee veel winst valt te behalen, zoals het voorbeeld van een sensor die aangeeft dat een container aan de weg staat. Op basis van die data is bekend hoeveel containers er moeten worden geleegd en hoeveel inzamelwagens daarvoor nodig zijn. Efficiënt inzamelen betekent niet alleen mensen en materieel gericht inzetten, maar vooral ook minder kilometers rijden en daardoor de CO2-uitstoot verminderen.”

Dat laatste is volgens hem een essentiële voorwaarde voor een duurzame en leefbare stad. “Voor Apeldoorn zijn mobiliteit en duurzaamheid belangrijke thema’s voor smart city-projecten. Denk aan verkeerslichten die met elkaar ‘praten’ om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Omdat het verkeer kan doorrijden, scheelt dat diesel elke keer als een truck minder optrekt. Bedrijven kunnen daardoor ook nog eens op brandstofgebruik besparen.”

In het beleid dat de gemeente Apeldoorn voert, staat de fiets centraal. Willems: “Het project ‘Fietsvriendelijk Apeldoorn’, heeft bijvoorbeeld een slimme koppeling tussen de verkeerslichten en de buienwebsite van het KNMI. Bij dreigend slecht weer kan al voor de bui uit zo worden geschakeld dat fietsers overal groen licht hebben om door te rijden. Inmiddels is zo’n 60% van de Apeldoornse verkeerslichten onderdeel van dit netwerk. Je hoeft als inwoner geen verstand van techniek te hebben, maar je gaat bij - dreigende - regen wel voor omdat de verkeerslichten voor fietsers slim zijn geschakeld.”