Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
Lindum Pål Smits direktør_17.jpg

18 nov 2020

Lindum kiest voor een bewezen software platform om zich te positioneren voor strategische groei in innovatief afvalbeheer.

Als bedrijf in de voorhoede van innovatief afvalbeheer met toegevoegde waarde, biedt de overstap van een assortiment aan legacysystemen naar het moderne AMCS Cloud-gebaseerde platform, Lindum de efficiëntie en schaalbaarheid om uit te breiden en meer duurzame oplossingen aan te bieden.

Limerick, 18 november, Lindum AS is een van de toonaangevende spelers in Noorwegen op het gebied van de verwerking van organisch afval en verontreinigde massa. Het bedrijf exploiteert twee biogasinstallaties die voedselafval verwerken voor ongeveer 1,2 miljoen mensen. Ze zetten voedselafval en slib om in biogas of landbouwgrond en compost voor voedselproductie. Lindum voert ook uitgebreide R & D-activiteiten uit, verhuurt laadbakken en biedt zelfs oplossingen en advies voor geurbestrijding. Ondanks dat het volledig eigendom is van de gemeente Drammen, loopt Lindum AS als een privébedrijf. Efficiënt en ‘winstgevend’ opereren is hoe Lindum de stad helpt haar duurzaamheidsdoelen te bereiken. In 2019 had het bedrijf 640 miljoen NOK aan verkopen en verwerkte het 1,4 miljoen ton afval.

Lindums beslissing om het op AMCS Cloud gebaseerde platform te implementeren zal naar verwachting hun vermogen om de organisatie organisch te laten groeien en hun diensten uitbreiden om nog meer oplossingen voor duurzaamheid te bieden. De Lindum Group, opgericht in 1997, bestaat uit Lindum AS en vier dochterondernemingen die verschillende soorten oplossingen bieden op tal van gebieden van afvalbeheer en het gebruik van hulpbronnen. Met 155 medewerkers die op 11 locaties in Zuid-, Oost- en West-Noorwegen werken, is het bedrijf gefocust op hun visie om leider te zijn in het duurzaam terugwinnen van hulpbronnen - in het belang van het milieu.

Optimalisatie van de controle over een breed scala van afvalbeheer met toegevoegde waarde

Frode Steen, IT-manager voor Lindum, legt uit hoe de groeiende complexiteit van services om steeds meer hernieuwbare bronnen te veroveren, het moeilijk maakte om te blijven werken met een verscheidenheid aan individuele legacysystemen. “Met onze twee biogasbedrijven behandelen we het organisch afval voor ongeveer 20 tot 25% van het land. Wij beheren stortplaatsen. Wij leveren containers en roll-on roll-off trucks voor materialen van ijzerschroot tot houtsnippers. We doen ook veel aan onderzoek en ontwikkeling, waaronder een compleet broeikasecosysteem om ons te helpen bij het bestuderen en perfectioneren van het proces van voedsel naar afval en weer voedsel. " Andere dingen waar Lindum aan heeft gewerkt, zijn recepten voor het behandelen van gevaarlijk afval, zoals met olie vervuilde massa's, om ze veiliger te maken en hun materiaalsoort te verminderen tot 'normaal' vervuild afval.

“Lindum is de afgelopen 10 jaar snel gegroeid, waardoor we met zeven of acht verschillende systemen werkten. We wilden de systemen consolideren om gegevens gemakkelijker door de organisatie te kunnen verplaatsen ”, zegt Steen. Het bedrijf bevindt zich momenteel in de ontwerp- en implementatiefase van het project en de actieve uitrol wordt begin 2021 verwacht. Hij geeft toe dat het implementeren van een nieuw bedrijfssysteem soms aanvoelt als het proberen om de motor van een vliegtuig in de lucht te veranderen, maar de mogelijkheid om alle workflows binnen het bedrijf documenteren, traceren en standaardiseren, maakt het allemaal de moeite waard.

Meerdere systemen stroomlijnen tot één standaard met best practices

Om flexibeler en efficiënter te kunnen werken, was Lindum gefocust op het idee om met slechts één leverancier te werken met een uitgebreid bedrijfssysteem. Ze geloven dat dit hen zal helpen de uitdagingen aan te gaan die gepaard gaan met meer strategische groei in de komende jaren. Het doel is om de bedrijfsoplossing in het hele bedrijf te gebruiken om hun werkwijzen te standaardiseren. Zo hebben de drie skip / RORO-locaties elk een andere manier van werken. Met de geïntegreerde bedrijfssoftware kan Lindum de drie verschillende werkprocessen stroomlijnen tot één best practice.

Lindum verwacht dat het stroomlijnen van het hele proces van verkoop tot bestelling, facturering en rapportage met het cloudgebaseerde platform van AMCS hen zal helpen de gehele klantervaring van begin tot eind te verbeteren. Een onderdeel van de functionaliteit waarvan ze weten dat het een grote impact zal hebben op de efficiëntie van hun service, is het klantenportaal dat de meer tijdrovende e-mails en oproepen voor Lindum's klantenservice en bestelproces zal vervangen. De nieuwe efficiëntie stelt Lindum in staat om de werkdruk binnen hun teams te verschuiven, zodat mensen meer tijd hebben om de taken uit te voeren die waarde toevoegen voor het bedrijf. Daarnaast zorgen de automatisering en het efficiënter volgen en uitwisselen van informatie via het systeem ervoor dat medewerkers gemakkelijker werk van elkaar kunnen overnemen. Teams kunnen veel flexibeler en effectiever werken - en proactief voor klanten.

Professionele oplossing voor klanten in de circulaire economie

"Waarom AMCS? Er waren twee redenen. " zegt Steen. “Ten eerste waren we op zoek naar een platform dat past bij onze verschillende branches. Het was duidelijk dat AMCS de afvalbranche door en door begrijpt. ” Hij voegt eraan toe dat het tijdens het implementatieproject duidelijk was dat de projectmanagers zeer professioneel waren met een grondige kennis van de best practices in afvalbeheeroplossingen. “Je kunt zien dat er een duidelijke logica in deze oplossingen zit. Dat betekent niet dat het gemakkelijk is, maar de logica is zichtbaar. "

“De tweede reden waarom we voor AMCS hebben gekozen”, vervolgt Steen, “is vanwege wat we van hen verwachten. We kijken uit naar de voortdurende ontwikkeling van de oplossingen die ons in staat zullen stellen ons bedrijf uit te breiden naarmate het speelveld voor duurzaamheid en hernieuwbare bronnen blijft groeien en volwassen worden. " Hij en zijn team kijken er erg naar uit om nauw met AMCS samen te werken aan die ontwikkelingen om de reis voor hun klanten verder te optimaliseren.

Volgens Pål Smits, de CEO van Lindum, bevindt de wereld zich momenteel midden in een paradigmaverschuiving, waarbij afval niet langer afval is, maar eerder een waardevolle hulpbron. "Traceerbaarheid, transparantie, mobiliteit en standaardisatie worden allemaal steeds belangrijker voor duurzaamheid en ons vermogen om zoveel mogelijk van de vernieuwingscapaciteit van afvalbeheer op te vangen en terug te winnen, met het oog op het milieu", zegt hij. “Naarmate cycli meer gesloten worden in de overgang naar een circulaire economie, zal het steeds belangrijker worden om over de juiste gegevens in de workflows voor al ons bedrijf te beschikken. Aangezien de duurzame oplossingen die we onze klanten kunnen bieden, blijven groeien, zal de standaardisatie en schaalbaarheid van ons bedrijfssysteem ons in staat stellen dit efficiënt en effectief te doen voor het uiteindelijke voordeel van de klant. "