Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
VP_06856-HDR 1600x500.jpg

Minder rij-kilometers, minder stops, minder brandstofgebruik en minder CO2 uitstoot.

 

VP_06910-HDR.jpg

Geoptimaliseerde vulgraden van 60 naar 80%

Municipality Omrin

Samen halen we alles eruit

Omrin is het Friese woord voor kringloop. Onze passie is uiteindelijk ook kringlopen sluiten. We hebben ambitie op het gebied van circulaire economie, inclusieve samenleving, innovatie en verbinding. We zamelen huishoudelijk afval in, en componenten daarvan in 18 gemeenten voor ongeveer 207.000 aansluitingen. Dat doen we samen met 450 trotse medewerkers en dat heeft ons in 2019 gebracht tot meest duurzame bedrijf van Nederland. Wij gebruiken de AMCS software voor routeoptimalisatie in de drie noordelijke Friese gemeenten en dat gaat ongeveer om 400 - 450 ondergrondse, semi-ondergrondse en bovengrondse restafvalcontainers.

De uitdaging

Niek Westerhof-Operationeel Manager Inzameling & Reiniging Omrin: "In eerste instantie hadden we de uitdaging van de lage vulgraden die we op dat moment hadden, de onvoorspelbaarheid in de planning en daarnaast stonden wij aan de vooravond voor een uitbreiding in het logistieke gebied. En daarvoor hebben we uiteindelijk een oplossing gezocht.

"We zijn de implementatie begonnen met inventariseren van onze bedrijfsmiddelen. We hebben gekeken of we de juiste coördinaten hadden, het aantal klep bewegingen, wanneer een container vol is en de inhoudstypen. Belangrijke speerpunten daarin waren het creëren van rust op de planning en zorgen voor zo min mogelijk handmatige handelingen, vult Natasja Vemmer-Business Consultant Omrin aan.

De Oplossing

Herwin van den Hengel-Planner: "We zijn van semi dynamisch inzamelen overgegaan naar dynamisch. Dat hield voor ons in dat wij nu de containers pas legen als ze echt vol zitten en hierdoor hebben wij dus minder ledigingen per dag en dus een besparing.

Ons proces is dat ‘s nachts de containers uitbellen, hierdoor geven zij een vulgraad door aan AMCS software, waardoor die ‘s ochtends vroeg een planning maakt. ‘s Ochtends kijk ik dan nog de planning na of alles klopt, of dat er excessen in zitten en verstuur ik dat dan naar de wagens."

Johan Geerdink-Chauffeur Omrin: "Ik krijg ‘s morgens mijn opdrachten binnen via de boordcomputer en dan is het elke dag maar weer de vraag hoeveel. Het is een mooi systeem, werkt efficiënt. Je leegt in principe alleen de bakken die echt nodig zijn, volle bakken. Voorheen deden we het op route en nu dus op volmeldsysteem en dat werkt heel erg mooi."

Het resultaat

Van den Hengel: "Voor ons heeft het het resultaat opgeleverd, dat we extra containers kunnen ledigen, zonder extra voertuigen te hoeven in te zetten. Met de software hebben we veel beter voorspellende eigenschappen. Zo kunnen we met de feestdagen, een Pasen, een Pinksteren of een Hemelvaart, veel beter voorspellen hoeveel voertuigen we moeten inzetten om de containers op tijd te ledigen.

De software heeft erin bijgedragen dat we uiteindelijk een betere klantenservice hebben, die is ook gestabiliseerd. We hebben minder rij-kilometers, minder stops, minder brandstofgebruik en daardoor uiteindelijk ook minder CO2 uitstoot."

De vulgraden zijn geoptimaliseerd van 60 naar nu 80%, er is meer rust gekomen op de planning en wij hebben het volledige nieuwe gebied, het uitbreidingsgebied, op kunnen nemen in de dynamische planning.

We hebben gekozen voor AMCS, omdat zij een bewezen oplossing hebben in de afvalbranche, bekend zijn in de afvalbranche en we hebben een aantal referentiebezoeken gedaan, die uiteindelijk onze keuze bevestigd hebben.", aldus een tevreden Westerhof.